NOWY / NEW BLOG - http://olchowski.info

sobota, 10 listopada 2007

Towarzystwo Gimnastyczne - Nic

"Jak daleko możemy posunąć się w tym szczególnym redukcjonizmie: odzieraniu spektaklu ze spektaklu/teatru z teatralności? I (choć często po wyjściu z teatru mówimy: to było właściwie o niczym, albo: tutaj nic się właściwie nie zdarzyło) - czy „nic” w sztuce jest w ogóle możliwe? I co to „nic” w ogóle znaczy? Nic. Brak. Zero. Nul. Pustka. A gdyby tak na odwrót, za wszelką cenę starać się (nie) robić „nic”, nie produkować (jednych) znaczeń? Czy przypadkiem nie okaże się, jak przewidywał Leibnitz, że we wszechświecie (spektaklu?) jest zawsze raczej bardziej coś niż nic? A jeśli tak, to czym w takim razie jest to „coś” (równie tajemnicze jak „nic”)?"

„Nic”. Koncept, choreografia, wykonanie: Natalia Draganik, Dominika Knapik, Joanna Leśnierowska, Agnieszka Noster, Janusz Orlik. Muzyka: Łukasz Kędzierski. Światło: Dariusz Prokop. Oprawa graficzna: Michał Łuczak. Produkcja: Stowarzyszenie Towarzystwo Gimnastyczne i Kulczyk Foundation. Premiera: 15 września 2007 w przestrzeniach Starego Browaru w Poznaniu.


„Obcojęzyczności” (2005)

„Whatever you wish” (2003)





Test Run



is an invigorating, powerhouse solo performance by Janusz Orlik, desperate to 'dance alone for once, without the usual things getting in the way.... other dancers fro example'.Accompanied by violinists Patrycja Kujawska and Matt Howden. Janusz's body starts to move exquisitely to the rich, multi-layered music played live through two loop stations. A gentle, breathy solo gives way to an unexpectedly aggressive and intricate trio, which is shaped by the physical and musical interventions of the two musicians who share the space. The real fascination of the piece lies in the true integration of music and dance. Does the dance lead the music or the music lead the dance.For more information visit www.vincentdt.com.

Renata Piotrofska Teraz

Dominika Knapik - jak wam się podobam?
Siedzę, idę, bo lubię biegać. Pochodzenie niewiadome. Staję na rękach, patrzę, dotykam. Poruszam nogami, plecami, łokciami. Zaplatam, rzucam, przenoszę, wychodzę. Spojrzenia pogodne, uśmiechy słoneczne, ubrania czyste. Niczego nie czuję poza własnym ciałem. Czasami niedźwiedź, samochód, sukienka. Dominika. Chwilowo tej osoby nie ma.
Solo Projekt 2007 - Dominika Knapik / Konrad Szymański / Renata Piotrofska (27.06)
SOLO PROJEKT to stworzony przez Kulczyk Foundation w 2006 roku pierwszy w Polsce program rezydencyjny. Jego podstawową misją jest wspieranie młodych polskich twórców tańca w poszukiwaniach własnego, indywidualnego języka artystycznego.


jak wam sie podobam.

Knapik


teraz. Renata Piotrofska


Program przeznaczony jest dla tancerzy i początkujących choreografów, których zainteresowania wychodzą poza tradycyjnie rozumiany „teatr tańca”. Szczególny nacisk, zgodnie z ideą całego programu, postawiony jest tutaj na proces twórczy i artystyczny eksperyment z nadzieją na podjęcie próby refleksji nad sztuką tańca i być może zredefiniowania samego jego pojęcia lub poszukiwania nowych środków cielesnej ekspresji. Jedynym wymogiem formalnym projektów zgłaszanych do konkursu SOLO PROJEKT 2007 była prośba o odrzucenie wszelkich rekwizytów i „ograniczenie” scenografii spektaklu do PUSTEJ PRZESTRZENI co wynika bezpośrednio z motta towarzyszącego tegorocznemu projektowi - słów angielskiego choreografa (gwiazdy tegorocznego festiwalu) Jonathana Burrowsa: „do stworzenia tańca potrzebne są dwie nogi, dwie ręce i przede wszystkim głowa” . Troje polskich artystów wyróżnionych stypendium i rezydencją w Starym Browarze od kwietnia pracowało nad swoimi solowymi spektaklami. Ich premiery (19-20.05) zwieńczyły miesiąc solo w Browarze, w ramach którego co roku dyskutujemy formę i „filozofię” spektaklu solowego prezentując prace choreografów z całego świata.



Dominika Knapik. Sama siebie nazywa "poszukującym aktoro-tancerzo-choreografem". Jest absolwentką Studia Baletowego Opery Krakowskiej i wydziału aktorskiego PWST w Krakowie.Od zawsze porusza się pomiędzy tańcem i aktorstwem, interesuje ją praca na przecięciu dyscyplin: teatru, tańca i filmu. Pochodzi z Krakowa, tam też współtworzyła grupę taneczną Hoplaaa. Po premierze "jak wam się podobam?" zajmie się intensywniej produkcją tanecznych eksperymentów filmowych. SOLO PROJEKT to dla niej szansa stworzenia pierwszego w swoim życiu w pełni autorskiego projektu i możliwość zmierzenia się z własnymi choreograficznymi marzeniami.

Renata Piotrofska, TERAZ
Koncept / choreografia /
teksty / wykonanie : Renata Piotrofska
Muzyka: Daniel Pigoński
Konsultacja artystyczna: Iwona Olszowska
Zamrożę tę teraz chwilę.
Zapakuję starannie
I włożę
Do zamrażalnika.
To bardzo wygodna rzecz.
Odmrożę
Kiedy
Będę
Miała na nią ochotę.
Przyprawię,
Żeby smakowało.
Pieprzem i bazylią ...
I zjem.
Wtedy
Kiedy będę głodna.
Odmrożę tę teraz chwilę
Zjem
I przetrawię.

W spektaklu poruszam temat czasu.
Jego względności i bezwzględności. Czekam na. Jestem tu i teraz.
Spektakl składa się z choreografii i improwizacji.

Renata Piotrofska. Aktorka (absolwentka Akademii Teatralnej), contact improviser, choreografka, psychoterapeutka tańcem i ruchem (Instytut DMT).Wolny strzelec. Współpracuje na stałe z Teatrem Academia z Warszawy. Uczestniczyła w wielu warsztatach, stażach i projektach metody improwizacji i kontakt improwizacji w Polsce i za granicš (m.in. z Andrew Harwoodem, Carol Swann, Michaelem Schumacherem, The School of New Dance Development w Amsterdamie). Prowadzi warsztaty z improwizacji teatralnej i tanecznej. Tworzy własne choreografie i ruch sceniczny do spektakli. Pochodzi z Warszawy i tam obecnie mieszka. Praca w ramach PROJEKT SOLO 2007 będzie jej pierwszym spektaklem solowym.

+ www.piotrofska.art.pl

Kulczyk Foundation ogłasza konkurs na projekt w ramach drugiej edycji programu rezydencyjnego Solo Projekt 2007.

Podstawową ideą projektu jest wspieranie polskich twórców tańca w poszukiwaniach własnego, indywidualnego języka artystycznego. Program przeznaczony jest dla tancerzy i początkujących choreografów, których zainteresowania wychodzą poza tradycyjnie rozumiany "teatr tańca". Szczególny nacisk, zgodnie z ideą całego programu, postawiony jest tutaj na proces twórczy i artystyczny eksperyment z nadzieją na podjęcie próby refleksji nad sztuką tańca i być może zredefiniowania samego jego pojęcia lub poszukiwania nowych środków cielesnej ekspresji. Jedynym wymogiem formalnym projektów zgłaszanych do konkursu jest odrzucenie wszelkich rekwizytów i "ograniczenie" scenografii spektaklu do PUSTEJ PRZESTRZENI co wynika bezpośrednio z towarzyszących projektowi (jako motto) słów angielskiego choreografa Jonathana Burrowsa: "do stworzenia tańca potrzebne są dwie nogi, dwie ręce i przede wszystkim głowa" .

Aplikacje powinny zawierać opis planowanego spektaklu solowego (o rozmiarze nie większym niż 1 strona A4), CV z listem motywacyjnym, materiały (w tym video/dvd) dotyczące wcześniejszego dorobku artystycznego kandydata; planowane spektakle nie powinny przekroczyć 30 min.

Wyróżnieni artyści otrzymają w ramach trzymiesięcznej rezydencji 5000 PLN, przestrzeń do prób (do uzgodnienia w terminie marzec-maj.2006), niezbędną profesjonalną pomoc techniczną i produkcyjną, wsparcie merytoryczne oraz przedpremierową promocję spektaklu. Kulczyk Foundation dopuszcza uzupełnianie niezbędnego budżetu spektaklu także z innych źródeł. Artyści zachowują pełne prawa autorskie do spektaklu i swobodnego nim dysponowania po premierze. Szczegóły realizacji programu i wzajemnych zobowiązań będą ustalane szczegółowo po ogłoszeniu wyników konkursu.

Czas trwania programu: MARZEC-MAJ 2007

(w ramach rezydencji, po uzgodnieniu z Kulczyk Foundation, dopuszcza się, by część prób do spektaklu odbywała się poza Starym Browarem; warunkiem wzięcia udziału w programie są minimum dwa tygodnie prób bezpośrednio przed premierą w Starym Browarze w Poznaniu; Kulczyk Foundation zapewnia zakwaterowanie rezydentowi)

Termin prezentacji spektakli powstałych podczas rezydencji: II POŁ. MAJA 2007

Ostateczny termin składnia aplikacji: 31 STYCZNIA 2007

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone: do 16 lutego 2007 roku.

Aplikacje należy wysłać na adres:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz